Studio 100 GO-app: design voor 0 tot 12 jarigen

Studio 100 GO is een app voor kinderen met series, film, muziek, boeken en spelletjes, met content van Bumba tot K3, van Samson tot Piet Piraat. En dit voor kinderen van 0-12. Een hele designuitdaging dus. Hoe pakten we dit designproces aan?

Toen Studio 100 de plannen uittekende om dit - toen nog Wanagogo - in een volledig nieuw jasje te steken, zochten ze een kwalitatieve design partner met technologische background.

Er waren namelijk een heel aantal uitdagingen bij dit traject:

  • Gigantisch veel content ontsluiten op een kinderlijk eenvoudige manier
  • Het on-boarding traject moet zowel de kinderen als hun ouders een vertrouwd en veilig gevoel geven - snel?
  • De app is wel gratis, maar voor bepaalde content moet je een Proximus GO Pass aankopen - hoe maak je dat duidelijk?
  • De meeste kinderen kunnen nog niet lezen - hoe ontwerp je alle functionaliteiten met zo weinig mogelijk tekst?  

Design-challenges bij een app voor min 12-jarigen

Bij het ontwerpen is het altijd belangrijk om rekening te houden met de doelgroep, in dit geval kinderen van 0 tot 12. Eén van de belangrijkste aspecten hier is het feit dat ze nog niet allemaal kunnen lezen. Tekst is hier dan ook van ondergeschikt belang en geen (belangrijk) onderdeel van de interface. Wat natuurlijk contradictorisch is met toegankelijkheidsrichtlijnen, waar er altijd aangeraden wordt om iconen altijd te begeleiden van informatieve tekst.

Maar voor kinderen worden iconen, foto’s, kleuren en andere visuele elementen van veel groter belang. Intuïtie is hier het sleutelwoord.  

The kid is always right. User testing FTW!

Om assumpties en veronderstellingen uit de weg te gaan, betrokken we de kinderen in het hart van het design-proces. We zijn begonnen met low-level prototypes op papier met neefjes en nichtjes van de collega’s (guerilla-, ad-hoc user testing). Deze zijn verder geëvolueerd naar digitale prototypes: eerst wireframes en uiteindelijk de visual designs die werden afgetoetst in een user testing lab van Studio 100.  

Na wat knip-werk konden kinderen aan de slag met een papieren iPad.

Guerilla user testing & Paper prototyping

Rechtstreeks afstappen op kinderen met enkele snelle schetsen op papier: gaan ze het concept wel snappen, gaan ze niet in de war zijn door de “papieren iPad”? De allereerste versie van de wireframes werden afgeprint en door onze collega’s getest bij vrienden en familie. Deze zijn in de bekende huiselijke omgeving snel afgetoetst geweest. En de bevindingen waren positief. De kinderen hadden geen moeite om zich in te leven en te werken met de papieren iPad. Zo hadden we een eerste reeks feedback verzameld die we konden verwerken voor de volgende ronde!

Het “test protocol” voor de Studio 100 GO app in de fase van guerilla testing.

Test protocol

Een test protocol een document dat opgesteld wordt vóór de user testing en overlopen wordt door alle betrokken partijen (design/developer partij en de klant). Zo zit iedereen op dezelfde lijn over waarom, wat en hoe er getest gaat worden.

Kwalitatieve user testing

De setup voor de volgende 2 user testings was iets uitgebreider. Deze vonden plaats in de user testing lab van Studio 100 zelf. Omdat onze gebruiker(tje)s heel jong waren (tussen 4 en 8 jaar) hebben we extra aandacht besteed om ze in het begin op het gemak te stellen, laten kennis maken met de test afnemer, de ruimte en de apparatuur. Ze hadden ook een extra motivatie, want op het einde van de test gingen ze naar huis met een cadeautje uit de Studio 100 schattendoos.

Setup: één camera gericht op de iPad om de handelingen te volgen en één op het gezichtje van het kind want (mini) emoties zeggen soms veel meer dan handelingen en woorden. De betrokken partijen konden alles meevolgen in een kamer naast het labo.

Wat hebben we geleerd?

  • We hebben (als volwassenen) veel tijd en aandacht besteed om verschillende soorten navigatie voor de app uit te werken. Horizontaal, verticaal, met of zonder tekst, met of zonder subnavigatie… Wat blijkt? Voor kinderen maakt het weinig uit. Ze navigeren eerder visueel door meteen op de tiles te klikken en navigeren verder door gerelateerde content (YouTube principe)
  • Als er iets niet werkt of ze weten niet wat ze moeten doen, klikken kinderen lukraak op andere knoppen
  • Kleine details vinden ze leuk: kinderen hadden geen idee wat de eerste versie van de like-knop zou moeten doen, maar ze vonden het leuk dat het hartje rood werd
  • We kunnen de logica van kinderen nooit voorspellen, want zo betekent een hartje dat je naar de dokter moet gaan (en niet iets leuk vinden uiteraard!)  

Kid friendly design

Als user testing ons één ding hebben geleerd, dan is het dat de beeldtaal van kinderen helemaal anders is dan bij volwassenen. Zo hebben we tijdens het ontwerpproces altijd veel aandacht besteed aan de gebruikte iconen en zijn deze ook goed afgetoetst bij de doelgroep. Want bepaalde dingen die voor ons volwassenen evident lijken zijn dat voor kinderen (nog) niet omdat ze nog niet bekend zijn met bepaalde conventies, anders denken, andere associaties leggen,...

Enkele voorbeelden hiervan:  

Kinderen maken zelf hun eigen profiel aan. Aangezien je eigen naam typen moeilijk is, ontworpen we een set van avatars waarmee ze zichzelf kunnen identificeren.

Voor het download icoontje kozen we eerst een wolkje aangezien de link met ‘the cloud’ ons wel logisch leek, gelukkig begon het niet te regenen als je op het wolkje drukte… .

Bij een duimpje dachten de gebruikers niet aan ‘favorieten’, maar enkel aan een like. Een hartje bleek een meer intuïtieve oplossing te zijn.

Ook animatie kan een nuttig instrument zijn om een boodschap over te brengen, zo ‘pulsen’ de nieuwe items in het overzicht.

Onboarding flow

Voordat een kind kan spelen binnen de app, moet een mama/papa/oma/opa/... eerst zijn/haar e-mailadres achterlaten. Dit omdat sommige kinderen enerzijds nog te klein zijn om zelf te kunnen lezen en schrijven en anderzijds zodat ouders op de hoogte zijn van wat zijn/haar kind doet. 

Achterliggend wordt er aan de hand van het e-mailadres en het toestel waarop je inlogt een account aangemaakt. Hier is geen paswoord aan verbonden. Er wordt wel een e-mail gestuurd naar het opgegeven e-mailadres voor verificatie en goedkeuring. Zo kan je de registratie bijvoorbeeld ook blokkeren, mocht iemand anders met jouw e-mailadres een account aanmaken. 

De te doorlopen stappen bij het aanmaken van een account en een profiel voor je kind zijn:

  • Je e-mailadres invullen op het eerste scherm van de app (dat e-mail adres wordt automatisch goedgekeurd, achterliggend wordt een identificatie van het gebruikte toestel ook mee bewaard).
  • Mogelijkheid tot inschrijven op de Studio 100 GO nieuwsbrief
  • Mogelijkheid tot upgrade met de Studio 100 GO Pass (betalende Proximus service zodat je meer content kan zien binnen de app)
  • Je krijgt een bevestigingsmail waarin je desnoods nog aanpassingen kan doen aan je account of je account kan annuleren / het gebruikte toestel blokkeren bij onrechtmatig gebruik.
  • Aanmaken van een profiel voor je kind: naam, leeftijd, avatar, en 3 favoriete Studio 100 figuren kiezen, waardoor je afgestemde content te zien krijgt.
  • (optioneel kan je ook een profiel aanmaken voor je tweede/derde/vierde kind)
  • Spelen maar!  

Je kan met eenzelfde e-mailadres op 4 verschillende toestellen registreren. Op elk toestel kan je bovendien 4 kids-profielen aanmaken. 

De registratie-flow zonder wachtwoord

Benieuwd naar het resultaat?

Download de Studio 100 GO app gratis

IOS ANDROID