On page SEO

Het belang van goede content, keywords en dwell time.

On page SEO is eigenlijk alles wat je op je pagina toevoegt, je content. Dus zowel keywords, als je meta titel, meta beschrijving en meta image. Deze 3 zaken worden getoond als je je pagina deelt of als die in Google verschijnt. In het Wieni CMS heb voor elk type pagina deze drie velden ter beschikking. 

Enkele quick wins:

  • Gebruik een set aan zoekwoorden in de eerste paragraaf van je webpagina
  • Gebruik een keyword in h1
  • Gebruik korte urls mét je keyword in
  • Ga op zoek naar zoekwoorden die dezelfde intentie hebben (synoniemen, varianten, ...)
  • Link naar interne pagina’s (dit helpt gebruikers om door te klikken en zo help je Google om de pagina’s sneller op te nemen)
  • Check of je gebruik kan maken van Rich Snippets

Maar..

Enkel keywords in je titel en tekst rammen is niet genoeg. De belangrijkste vraag en ook meteen wat Google hoog in het vaandel draagt, is: vinden je gebruikers op je pagina wel de info waar ze naar op zoek zijn, of klikken ze meteen weg, terug naar de zoekresultaten? Dit wordt in vakjargon Dwell Time genoemd. Dwell Time is de tijd die een bezoeker verblijft op je website voordat hij terugkeert naar de resultatenpagina van een zoekmachine. 

Als we logisch redeneren dan is een langere dwell time gunstig omdat dit aangeeft dat een bezoeker de juiste informatie op je webpagina vindt voordat hij terug keert naar de zoekmachine om een nieuwe zoekopdracht in te voeren. Maar die Dwell Time juist interpreteren hangt ook heel hard af van de intentie van je pagina. Heb je bijvoorbeeld een kort blogbericht gepost? Dan kan je die Dwell Time best niet zo kort door de bocht interpreteren. Google gebruikt Dwell Time als feedback in hun machine learning algoritme, maar echt bewezen als invloedrijke factor is het nog niet.

Hier vind je nog een interessante video over het belang van de juiste informatie op je website: 

Smaakt naar meer?