Technische SEO

Technische SEO is de basis van de volledige search engine optimization.

De moeilijkste (als je geen developer bent ten minste) en misschien ook wel de belangrijkste pijler in de SEO-wereld is de technische SEO. Technische SEO is de basis van de volledige search engine optimization. Het gaat om zaken als een degelijke sitemap, een voldoende veilige website, een degelijke page speed en een mobile friendly website. Iets waar we bij Wieni veel aandacht aan besteden. 

De basiselementen

Er zijn enkele basiselementen die we in samenspraak met de klant vastleggen voor iedere site. 

  • Sitemap

Er zijn twee soorten sitemaps, een sitemap voor bezoekers (zichtbaar op de website zelf) en een XML-sitemap voor zoekmachines. Wij hebben het in dit geval over die laatste. Een XML-sitemap is een bestand dat speciaal in het leven is geroepen om zoekmachines kenbaar te maken welke pagina’s er binnen een website of webshop terug te vinden zijn. Deze XML-sitemap wordt dan ook echt en alleen gebruikt door zoekmachines, en is vergelijkbaar met een inhoudsopgave van een boek. Door de XML-sitemap juist in te stellen, weet de zoekmachine dus welke pagina's je website bevat en kunnen ze sneller je website indexeren.

Een voorbeeld van zo'n XML-sitemap: 

<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9" xmlns:image="http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1">
      <url>
          <loc>https://www.groenekring.be/</loc>
          <changefreq>daily</changefreq>
          <priority>1.0</priority>
     </url>
     <url>
          <loc>https://www.groenekring.be/activiteiten/een-activiteit</loc>
          <lastmod>2020-02-24T12:15:08+01:00</lastmod>
          <priority>0.5</priority>
     </url>
     <url>
          <loc>https://www.groenekring.be/activiteiten/een-activiteit-de-tabel</loc>
          <lastmod>2020-02-26T14:09:44+01:00</lastmod>
         <priority>0.5</priority>
    </url>
  • Informatiearchitectuur

Welke pagina’s heb ik allemaal nodig in mijn website, en hoe verhouden die zich tot elkaar? Dat is het kloppend hart van Informatiearchitectuur. Hoe beter je websitestructuur (en informatiearchitectuur), hoe meer kans je hebt dat Google je website vlot zal crawlen. 

  • Search Console

Google Search Console is een handige (gratis) tool van Google die je informatie geeft over je website en de bezoekers van die website. Je krijgt hier meldingen als er iets niet goed staat (als mensen pagina’s niet kunnen vinden), maar je ziet ook op welke woorden bezoekers binnenkomen. Een soort dokter voor je website dus. Heel belangrijk hier is om je XML sitemap (die we hierboven vermelden) in te dienen in de Search Console, zo blijft Google op de hoogte van welke pagina's er op de website staan.

  • Robots.txt

Sommige pagina's moeten gewoon niet op het web te vinden zijn. Of het mag wel, maar je wilt je crawl budget* er niet aan geven. Googlebots hebben maar een beperkte kracht om alle webpagina's op je website te crawlen (en vervolgens te indexeren en te ranken). De kunst bestaat er in om het crawl budget zo goed als mogelijk te beheren. Via de robots.txt en XML sitemap kunnen we de crawlbaarheid bepalen van bepaalde pagina's die we als niet belangrijk aanschouwen. 

*Crawl budget is aantal pagina's dat een zoekmachine leest van je website. Dat budget is per website anders en hangt vooral af van de technische gezondheid van je website. Het is wenselijk dat de meest relevante en belangrijke pagina’s binnen een website regelmatig worden gecrawld.

  • Redirects

Dit ligt deels bij de developers en deels bij de klant. Wij hebben in ons CMS een redirect tool voorzien, waarbij je oude pagina's (die je hebt verwijderd) kan redirecten naar de nieuwe pagina. Dit is een heel belangrijk gegeven, want als je de pagina verwijdert en géén redirect instelt, komt je gebruiker op een 404-pagina. Dat is één van de slechtste user experiences die je aan je gebruiker kan aanbieden.

  • Structured data

Structured data is niet meer dan stukjes code die je op je website plaats om verrijkte resultaten te tonen. Say whut? Indien je vroeger een zoekopdracht in Google uitvoerde, zagen alle resultaten er hetzelfde uit. Je zag namelijk alleen blauwe links, aangevuld met title tags en meta descriptions. Door de jaren heen werden deze resultatenpagina’s steeds ‘rijker’ & ‘meer geanimeerd’. Ze evolueerden naar wat we tegenwoordig ‘rich results pagina’s’ noemen. Rich results zijn dus resultaten met bijkomende info voor de surfer. Ze worden gecreëerd met structured data. Google toont steeds meer zo'n verrijkte zoekresultaten die zoveel info geven dat de gebruiker zelfs niet meer moet doorklikken naar de website. In juni 2019 bestond 50% van alle zoekresultaten uit zogenaamde zero-click searches, zoekopdrachten waarbij de gebruiker niet verder doorklikte naar een van de resultaten.

DNS Belgium rich snippets

Omdat onze klant DNS Belgium enorm veel content heeft in de vorm van FAQ's, leek het een goed idee om deze om te vormen naar de FAQ rich snippet. Als een gebruiker nu een vraag stelt over DNS Belgium, komt deze meteen in de Google Resultaten tevoorschijn.

Geavanceerde technieken

Dan zijn er nog twee factoren die voor ons vanzelfsprekend lijken, maar waar we vaak nog problemen mee zien, namelijk mobile friendly websites en pagespeed.

Tegenwoordig designen wij mobile first. We bekijken dus eerst hoe we het platform voor de mobiele gebruikers kunnen uitwerken en pas dan rollen we dit uit naar desktop. Mobile first wordt jaar na jaar belangrijker en ook Google gaat mee in die trend. Vroeger crawlde de Google bot in de eerste plaats op desktop websites en dan vervolgens op andere. Het grote probleem hierbij was dat de mobiele websites die een andere vorm van content en/of informatie toonden dan op de desktop versie, vaak werden afgestraft. Nu tracht men dit probleem te verhelpen door de crawling omgekeerd toe te passen: eerst de mobiele websites crawlen en dan in een latere fase de desktop websites.

De pagespeed van je website is nu al een belangrijke factor voor je desktop website, maar is nog belangrijker voor mobiele websites. Niet elke gebruiker beschikt over supersnel internet of 4G. Google raadt zelf aan je website te testen op de laagste snelheden (bv. 2G).

Meer weten?