Ilse, Project Manager

Full name: Ilse Vandeput / Home office: Boutersem / Bij Wieni sinds: november 2015 / Personal Wieni ID #31

Wat doe je bij Wieni?

Ik ben project manager bij Wieni. Ik ben dus van A tot Z bij een project betrokken, van de briefing van de klant tot de go live. Dit betekent: offerte en timing opmaken en het design traject samen met Jelle opvolgen. Mijn collega Sophie volgt de projecten grotendeels op tijdens de development fase. Dan kijk ik eerder vanop de zijlijn toe of alles nog conform afspraak (lees: timing, budget en scope) verloopt. 

Daarnaast beheer ik ook de algemene planning en facturatie binnen Wieni en ben ik het eerste aanspreekpunt m.b.t. GDPR zaken. 

Ilse, Project Manager

Ilse, Project Manager

Hoe heb jij Wieni zien evolueren de laatste jaren?

Wieni is de voorbije 5 jaar zowel inhoudelijk als in aantal gegroeid. Het team is bijna verdubbeld, van een dikke 10 naar een kleine 20 collega’s. Bijgevolg is ook het aantal projecten gestegen. Maar Wieni is - naar mijn aanvoelen - nog meer gegroeid in professionaliteit, dit zowel in aanpak als in grootte en complexiteit van de projecten. 

Wat waren de projecten of momenten waar jij als PM het meest op gekickt hebt?

Een van mijn eerste grote projecten bij Wieni was de de website voor Joker Reizen: joker.be. Het werken in sprints of technisch documenteren van functionaliteiten was nog niet van het niveau zoals dat vandaag de dag standaard is binnen Wieni. Het wekelijks overleg met de klant en de uitgebreide meeting notes waren elementen die wel op punt stonden. Die continue bijsturing om het proces en team zo optimaal mogelijk te laten samenwerken is iets waarnaar altijd gewerkt en bijgestuurd moet worden. En dus ook iets waar ik veel van leer. 

Wat zijn de grootste uitdagingen om samen te werken met developers en software engineers?

De grootste uitdaging? Na al die jaren moet ik hen toch nog af en toe onderbreken omdat ik niet altijd versta wat ze zeggen. Ik begrijp wel wat technisch jargon, maar om het aan klanten correct te kunnen uitleggen, sta ik er toch op om volledig mee te zijn. Gelukkig begrijpen de meeste collega’s dat wel. Uiteindelijk willen we allemaal een zo goed mogelijk eindproduct maken voor onze klanten.

Wat verwacht jij van een klant of opdrachtgever als ze met Wieni een project willen opzetten en uit die samenwerking het meeste output willen halen?

Vertrouwen. Dit is uiteraard iets wat moet groeien, in beide richtingen. Maar onze beste webapplicaties zijn diegene waar het wederzijds vertrouwen tussen Wieni en de klant het grootst is. Dit betekent absoluut niet dat klanten het altijd eens moeten zijn, een andere mening hebben mag zeker en vast. 

Naast vertrouwen vragen wij ook veel tijd van onze klanten: we geven ze geregeld denk- en voorbereidingswerk. Bij Wieni kauwen we niet alles kant-en-klaar voor, maar tonen we graag de verschillende mogelijkheden met al zijn voor- en nadelen. Dus ja, dat vraagt betrokkenheid en tijd van onze klanten, en verwachten we ook van hen een minimum aan knowhow en digitale maturiteit.

Tot slot: waarom werk je graag voor Wieni?

Bij Wieni weet iedereen goed waar hij of zij mee bezig is: iedereen is zeer complementair t.o.v. elkaar. Dat maakt dat je elkaar nodig hebt en samen ‘bouwt’ aan een groter geheel.

Daarnaast zijn er de flexibele werkuren zodat iedereen zijn eigen work-life balance kan opmaken. En niet vergeten het samen sporten tijdens de middagpauze (als onze vriend Corona er niet is tenminste).